מדיניות בתי הדין הרבניים בנוגע לתביעה לשלום בית

מניסיונו של עו"ד רן רייכמן, לא אחת לאחר שאחד מהצדדים במערכת יחסים זוגית מגיש תביעת גירושין, מגיש הצד השני תביעה לשלום בית לבית הדין הרבני. באופן עקרוני, מדובר בתביעה שמטרתה למנוע את התפרקות הקשר הזוגי תוך השכנה של שלום בין בני הזוג, אך המציאות מלמדת אותנו שברוב המקרים השימוש בתביעה לשלום בית מיועד למלא מטרה אחרת ולהוות למעשה חלק מהטקטיקה המשפטית.

מדיניות בתי הדין הרבניים

עו"ד רן רייכמן - על תביעה לשלום בית

על תביעה לשלום בית – רן רייכמן (David Castillo Dominici)

לפי בתי הדין הרבניים, המכירים היטב את התביעות לשלום בית וזאת משום שאלה שכיחות מאוד, לא באמת ניתן לכפות את קיום התביעה, וזאת כיוון שלא ניתן לכפות על אדם לחיות בשלום עם אדם אחר בזמן שלבו לא מאפשר זאת. עם זאת, מדגיש עו"ד רן רייכמן כי בתי הדין הרבניים בודקים לעומק כל תביעה לשלום בית במטרה להבין אם מדובר בתביעה כנה או שמא מדובר בתביעה שכל מטרתה להשיג עליונות במערכה שנוצרה בין בני הזוג.

במקרים בהם משתכנע בית הדין הרבני כי מדובר על תביעה כנה שבאמת נועדה לשקם ולהציל את מערכת היחסים, ייתכן מאוד כי יוטלו סנקציות מסוימות על הצד שנגדו הוגשה התביעה. כך למשל, בית הדין הרבני יכול להטיל צו איסור יציאה מהארץ על בעל שנגדו הוגשה תביעה לשלום בית, במקרים בהם בית הדין השתכנע כי מדובר בניסיון לברוח מהאפשרות לשקם את היחסים בעזרת טיפול זוגי למשל. מעבר לכך, מפרט עו"ד רן רייכמן שבסמכותו של בית הדין הרבני להמציא צו מניעה על חשבונות הבנק המשותפים וכן להוציא צווי עיקול זמניים על חשבונות הבנק.

המשמעויות של סירוב לתביעה לשלום בית

מבחינת בתי הדין הרבניים, כאשר האישה מסרבת לשוב ולהתגורר עם הגבר עמו התחתנה לאחר שהגיש תביעה לשלום בית, באפשרותו להגיש בקשה מיוחדת להכריז עליה כ"מורדת" ואישה שהוכרזה כמורדת, לא תהיה זכאית לקבלת מזונות. מצד שני, מסביר עורך דין רן רייכמן, גבר שאשתו הוציאה נגדו תביעה לשלום בית, יכול למצוא את עצמו מוגדר כ"מורד" ואז יחויב בתשלום הסכום הנקוב בכתובה.

ההתייחסות של בתי הדין הרבניים לתביעות לשלום בית משתנה ממקרה למקרה. רק לאחר בחינת הנסיבות שהובילו להגשת התביעה באופן מעמיק, מתקבלות ההחלטות הרלוונטיות. עוד מציין עו"ד רן רייכמן כי למרות שמדובר בתביעה המוגשת לבתי הדין הרבניים בלבד, הרי שהגשת התביעה וההתייחסות אליה לאחר הגשתה, יכולות להשפיע באופן ניכר על התנהלות הגירושין ועל עתידם של בני הזוג. לפיכך אם אתם עומדים בפני הליך גירושין, מומלץ להתייעץ בנוגע להשלכות של תביעה לשלום בית עם עורך דין המתמחה בתחום באופן ספציפי.

מעוניינים ליצור קשר? העמוד של עורך דין רן רייכמן באתר פסקדין

פורסם בקטגוריה הסכמים, מאמרים, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.