מה המשמעות של סירוב לבדיקת אבהות?

לעתים קרובות מתרחשים מצבים שבהם יש להוכיח אבהות באמצעות בדיקת רקמות, אשר משווה את מטענו הגנטי של האב לזה של הילד והאם. לדברי עו"ד רן רייכמן, את הבדיקות הללו שאינן פולשניות, ניתן לבצע מדגימת שיער או רוק, ובימינו הרשות השופטת יכולה להורות על קיומן באמצעות צו מיוחד הניתן דרך בית המשפט לענייני משפחה.

יחד עם זאת, ייתכנו מצבים בהם יסרב האב לביצוע בדיקות אלה, ולסירוב יש משמעותיות משפטיות שחשוב להכיר. עו"ד רן רייכמן עם ההשלכות של סירוב לבדיקת אבהות.

בדיקת אבהות בעידן המודרני

רן רייכמן

בדיקת אבהות – המשמעות של סירוב – עו"ד רן רייכמן (Ambro)

בחברה המתירנית של ימינו, סוגיית הוכחת האבהות מעלה מחלוקות רבות מבחינות משפטיות, כלכליות והלכתיות. חוסר ודאות לגבי אבהות על ילד נובעת מסיבות שונות, אשר הנפוצות שבהן קשורות בבגידות או בהולדת ילד מחוץ למסגרת הנישואין.

הצורך לבצע בדיקת אבהות, מסביר עו"ד רן רייכמן, נובע מההכרה או אי ההכרה של אדם מסוים כאבי הילד. הכרה זו משנה את חובותיו של האדם כלפי הילד, כגון תשלום מזונות וסיוע בגידולו, וכמו כן משפיעה על מעמדו של הילד כדוגמת היותו ממזר או פסול חיתון. כפועל יוצא מכך, לעתים מסרבים הנטענים לאבהות לבצע בדיקות אלה, בין אם בשל החשש להכיר בילד על המחויבויות וההשלכות האישיות, ולהיפך – משום החשש לגלות שהילד אינו שלהם.

משמעות הסירוב לבדיקת אבהות

עורך דין רן רייכמן מדגיש כי ניתן לכפות בדיקת אבהות באמצעות צו מיוחד, הניתן על ידי בית משפט לענייני משפחה. לסירוב לקיום צו זה יש השלכות משפטיות מהותיות, מאחר שבית המשפט מתייחס אליו לרוב כעד המנסה לכבוש את עדותו.

הווה אומר, שבית המשפט רשאי להתייחס לסירוב לבדיקה כראייה נגד הנטען לאבהות, והראיה תתרום להוצאת פסק דין המכיר במסרב כאביו של הילד. מעבר לכך, סירוב לצו בדיקה גנטית להורות נחשב כביזיון בית המשפט, וניתן לקנוס ואף לאסור את המסרב לבצעו. עו"ד רן רייכמן מציין כי במקרים של תביעת אבהות כנגד קטינים או פסולי דין, יש לקבל את הסכמת האפוטרופוס לביצוע הבדיקה ולבחון כל מקרה לגופו.

חשיבות מתן נימוק משכנע לסירוב בדיקת אבהות

אם גבר בכל זאת אינו מעוניין לשתף פעולה בבדיקת אבהות, על מנת שסירוב זה לא ישמש כנגדו, חשוב שיעגן את סירובו בסיבות סבירות ומשכנעות. עו"ד רן רייכמן מסביר שמדובר בנימוקים ובסיבות כדוגמת הוכחת קיום יחסי מין של האם עם גברים נוספים בתקופה הנידונה, אשר מטילים בספק את סבירות אבהותו.

פורסם בקטגוריה מאמרים, מזונות ילדים, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.